Monday, October 2, 2017

چه چیز هایی در مورد کاشی و سرامیک نمی دانیم؟



چه چیز هایی در مورد کاشی و سرامیک نمی دانیم؟

کاشی و سرامیک در هر خانه ای از شهری گرفته تا روستایی، از قدیمی تا نوساز، همه و همه حداقل در یک یا دو بخش برای پوشاندن سطوح کمک استفاده می شوند. کاشی ها در طرح ها رنگ های مختلف و با درجات کیفی متعدد، یکی از اصلی ترین پوشش های طراحی داخلی ساختمان ها شناخته می شوند.

کاشی چیست؟

کاشی از محصولات سفالین بوده که در بخش های مختلفی از ساختمان مانند قسمت های بهداشتی منزل، به کار می رود. احتمالاً برای شما جالب خواهد بود اگر بدانید نام کاشی، از شهر کاشان در استان اصفهان گرفته شده است که در قدیم، به عنوان مرکز سفال سازی شناخته می شده است.
اما لغت انگلیسی کاشی یعنی Tile نیز، از کلمه ی فرانسوی Tuile به مفهوم گل پخته آمده است. کارشناسانخواستمان از طرح کاشی های مختلف برای تزیینات داخل و خارج ساختمان، و جهت عایق کاری فضا های بهداشتی مانند سرویس ها استفاده می نمایند.

انواع کاشی ها

کاشی در انواع و مدل های مختلفی چه از نظر جنس و متریال، و چه از لحاظ طرح و رنگ ساخته و عرضه می گردد. مهم ترین وجه تمایز در میان کاشی ها، به استفاده کردن یا نکردن لعاب در ساخت کاشی بستگی دارد. در درجه دوم اهمیت نیز میزان تخلخل کاشی برشمرده می شود.
در مورد کاشی های لعاب دار، ممکن است رنگ به داخل بافت کاشی نفوذ کرده باشد. رنگ داخل شده به بافت کاشی، می تواند رنگ خاک رس یا رنگدانه هایی باشد که قبل از پخت رس به آن افزوده شده باشد. البته در ادامه ی این مقاله ی آموزشی از گروه خواستمان، به ساختار کاشی نیز اشاره خواهیم کرد.

چه چیز هایی در مورد کاشی و سرامیک نمی دانیم؟

کاشی از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

یک قطعه ی سفالی تشکیل دهنده ی استخوان بندی و شاکله ی کاشی بوده، که با رویه ای شیشه ای پوشیده می شود. این رویه ی شیشه ای که بعضی اکسید های فلزی را نیز در خود دارد، به لعاب کاشی معروف شده است. رنگ در کاشی های لعاب خورده، مخلوطی ازسیلیکات سرب و رنگدانه های دیگر است.
در این نوع از کاشی پس از پخت بدنه بر لعاب سطح، رنگ را اعمال می کنند. سپس کاشی را جهت محکم نمودن اتصال لعاب با بدنه، مجدداً در کوره پخت قرار می دهند. کاشی های لعاب دار دارای رنگ ها، طرح ها و بافت های سطحی متنوع تری در مقایسه با نوع بدون لعاب هستند.

انواع کاشی های موجود در بازار کدام اند؟

از نظر کاربرد و عملکرد کاشی های مختلف، چهار دسته می توان برای این پوشش ساختمانی در نظر گرفت. با گروهخواستمان همراه باشید، تا با هر کدام از این مدل ها آشنا شوید.

کاشی کف

کاشی هایی که در بخش کف یک اتاق به کار می روند، در معرض اصطکاک شدیدی قرار می گیرند. به همین دلیل محکم بودن این مدل کاشی، و داشتن مقاومت سایشی بالا از اهمیت بالایی برخوردار است. به علاوه کاشی وسرامیک کف باید جذب آب پایینی نیز داشته باشند. از این رو کاشی های مذکور معمولاً در درجه حرارت بالاتری، نسبت به کاشی های دیوار پخته می شوند. در ضمن ضخامت این نوع کاشی، از مدل های کاشی دیوار بیشتر در نظر گرفته می شود.
چه چیز هایی در مورد کاشی و سرامیک نمی دانیم؟

کاشی دیوار

این نوع کاشی ها به شکل عمومی، در درجه حرارت پایین تری نسبت به کاشی کف پخته می شوند. در نتیجه کاشی های دیوار جذب آب بالاتری داشته، و لعاب آن ها نیز شفاف تر خواهند بود. خواستمان به سازندگان ساختمان توصیه می کند، به هیچ عنوان از کاشی های مخصوص دیوار که جذب بالایی دارند، نباید برای نما و بخش خارجی سازه بهره گرفت. در صورتی که کاشی دیوار را می توان برای کف اتاق استفاده کرد.

کاشی پرسلان

این نوع کاشی، از مواد اولیه بسیار مرغوب و با کیفیت بالا مانند خاک رس سفید رنگ ساخته می شوند. ساختکاشی های پرسلان در شرایط ویژه ای، از جمله فشار پرس و دمای پخت بالا انجام شده و در نهایت، محصولی بسیار مقاوم و با تخلخل بسیار پایین به دست می آید.
کاشی پرسلان در برابر یخ زدگی، فرسایش و مواد شیمیایی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. به همین جهت برای مناطق تجاری و برج های پر رفت و آمد، انتخاب کاشی های پرسلان بسیار منطقی و معقولانه ارزیابی می شود.

کاشی گرانیتی

در بازار به کاشی های پرسلان لعاب دار و صیقل یافته، در اصطلاح گرانیتی اطلاق می گردد. دقت داشته باشید که منظور از کاشی های گرانیتی، به هیچ وجه این نیست که این مدل کاشی از سنگ گرانیت ساخته شده است. بلکه همان ویژگی های کاشی پرسلان را دارد، به اضافه یک لعاب شیشه ای و سطحی که بیشتر صیقلی گشته است.
چه چیز هایی در مورد کاشی و سرامیک نمی دانیم؟

چاپ طرح بر روی کاشی چگونه ممکن است؟

به کمک سه روش می توان بر روی کاشی، فارغ از جنس آن طرح الصاق نمود. یکی از قدیمی ترین روش ها Flat نام دارد، که در این شیوه رنگ به روی شابلون پخش شده و سپس به کمک یک تیغه، روی کاشی پاشیده می شود. در روش دیگری که Roto نامیده می شود، طرح کاشی به وسیله لیزر بر روی سیلندر های استوانه ای حک می شود. بعد از این مرحله، با کمک تماس سیلندر بر روی سطح کاشی ، طرح با ظرافت و کیفیت بیشتری روی کاشی چاپ می شود.
جدیدترین متد چاپ طرح روی کاشی، Digital نام دارد که در آن کاشی با استفاده از چاپگر های مخصوص، بدون هیچ تماسی با رنگ طرح دار می گردد. فناوری چاپ دیجیتال امکان چاپ طرح بر روی کاشی های برجسته را نیز ممکن ساخته است.

سرامیک چه تفاوتی با کاشی دارد؟

سرامیک در لغت از کلمه ی یونانی Keramos می آید که به معنی سفالگری است. در حقیقت به کاشی های لعاب دار که لعاب آن از جنس سرامیک است، کاشی های سرامیکی یا سرامیک اطلاق می گردد. یکی از تفاوت های اصلی میانکاشی سرامیک، به میزان استحکام آن بر می گردد. کاشی به دلیل ظرافت بیشتر و وزن پرس کمتر ( بر خلاف سرامیک کف)، در بدنه ی ساختمان استفاده می شود. در صورتی که از سرامیک، برای پوشاندن سطح کف یک اتاق بهره گرفته می شود.

مشاوره ی حرفه ای

برای خرید اینترنتی کاشی و سرامیک، و یافتن مدل سرامیک آشپزخانه ی دلخواه خود، قادر هستید تا به فروشگاهخواستمان مراجعه، و از برترین برند های این صنعت خرید نمایید. از طریق این سه راه مشتاق به ارتباط با شما هستیم.
• در قسمت نظرات پیام گذاشته تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند
• از بخش گفتگوی آنلاین برای ما پیام ارسال کنید
• با شماره های ۰۲۱-۸۸۵۶۷۳۱۸ و ۰۲۱-۸۸۵۶۷۳۲۹ تماس حاصل نمایید

No comments:

Post a Comment